Spring Break! - Reisverslag uit Toowoomba, Australië van Nikki Westerman - WaarBenJij.nu Spring Break! - Reisverslag uit Toowoomba, Australië van Nikki Westerman - WaarBenJij.nu

Spring Break!

Blijf op de hoogte en volg Nikki

04 Oktober 2014 | Australië, Toowoomba

Na 10 lesweken hier op the University of Southern Queensland was het eindelijk zover, Spring Break! 2 weekjes vakantie en even geen les/huiswerk/verslagen en presentaties. Weken geleden was ik al begonnen met het plannen van deze vakantie. Samen met een vriendin van school hadden we een roadtrip uitgestippeld langs de oostkust van Queensland.

19 september

De laatste schooldag voor de vakantie. Ik heb mijn tas ingepakt en de laatste spulletjes gekocht. Genoeg zonnenbrand, want de zomer is echt begonnen hier. De weersverwachting voorspelt 30+ graden! En niet te vergeten, het is eigelijk pas de eerste week van de lente... De aussies hier zeggen dat die 30 graden niks is, het begin. De temperatuur in de zomer is gemiddeld 40 graden. Maar ik weet nou niet of ik daar nu zo enthousiast over kan zijn.

20 september

Om 11 uur vertrok onze bus naar Brisbane. Hier maakte we de overstap op de bus naar Airlie Beach, onze eerste bestemming. Een busreis van 18 uur! Gelukkig heb ik s'nachts geslapen en stopten we vaak onderweg. De busreis viel super mee en de tijd vloog voorbij. Dit mede dankzij de gratis wifi.

21 september

Om 9 uur s'ochtends kwamen we aan in Airlie Beach. Dit is een populaire kustplaats. Hier vandaan vertrekken alle boten naar de Whitsunday Islands. Deze eilanden liggen midden in het Great Barrier Reef.
Als 'echte backpackers' hadden we geen accommodatie geboekt. Dit doet iedereen meestal bij aankomst want er zijn genoeg hostels te vinden. Ik had natuurlijk wel wat research gedaan op internet wat het leukste hostel was en zo hebben we ingecheckt in Magnums Backpackers. We deelden een kamer met 6 andere, maar dat is alleen maar heel gezellig. Ik ben daar nu zelfs aan gewend. Het was een leuk hostel aan het strand met een bar en een restaurant. Het was 27 graden, perfect. Vandaag hebben we door het dorpje gelopen en geluncht. Ook nog een beetje geshopt. We waren zo moe van de busreis dat we na het eten in een heerlijk Thais restaurant ons bed in zijn gekropen. Nu had onze kamergenoot wel een klein feestje in de kamer, maar ach, zo gaat dat nou eenmaal en je leert veel nieuwe mensen kennen.

22 september

Ik was al om 7 uur wakker en ben naar het strand gelopen. Er was een markt aan de gang en je kon op het strand op kamelen rijden. Na een uurtje heb ik Ashley wakker gemaakt en zijn we samen naar de markt gegaan. Verder hebben we vandaag heel de dag op het strand gelegen. In de avond gegeten in het restaurant van het hostel en daarna een beetje rondgehangen met de mensen van het hostel. Het is niet normaal hoeveel Nederlanders er hier zijn. In Toowoomba ben ik samen met een ander meisje de enige Nederlander. Hier heb ik er al 20 gezien op 1 dag.

23 september

Vandaag vroeg opgestaan, want er stond een dagtrip naar het regenwoud gepland. We werden opgehaald in een klein busje met een leuke gids die ons diep het regenwoud in bracht. We hebben in totaal 5 uur gewandeld. Het was prachtig, net als in films. Ook heeft de gids ons zoveel verteld dat ik zeker weet dat als ik verdwaal in het regenwoud ik mezelf kan redden. Welke planten giftig zijn en welke je kunnen redden in de meest bizarre situaties. Wanneer je je been breekt bijvoorbeeld. Ja, ook daar zijn planten voor...
Dit was de laatste avond in het hostel. Morgen vertrekken we naar de Whitsunday Islands op een 3 daagse bootcruise waar we ook op gaan slapen. Voor mij was dit het hoogtepunt van de vakantie.

24 september

Om 12 uur s'middags vertrok de boot. Het was een mooi zeilschip waar in totaal 26 mensen op konden verblijven. De groep was super. Allemaal backpackers van mijn leeftijd. Ze kwamen zoals gewoonlijk weer overal vandaag. Ook waren de nederlanders in de meerderheid. 8 in totaal. Verder kwamen ze uit Engeland, Spanje, Canada, Duitsland etc. Iedereen was vol bepakt met drank om mee te nemen op de boot. We werden verwelkomd door een gezellige crew en pizza. Daarna werden we naar onze slaapkamers gebracht en deze waren klein!!! Maar ik had niet anders verwacht op een boot met 26 mensen. Kleine stapelbedjes op elkaar gepropt, heel knus. Het was mooi weer en je kon op het deck van de boot zonnen, maar je kon ook binnen zitten. Na 2 uur varen kwamen we aan op onze eerste snorkel bestemming. Je kon ervoor kiezen om te snorkelen of je kon scuba duiken. Dit had ik nog nooit gedaan en ik vond dat dood eng. Van te voren had ik al besloten het bij snorkelen te houden. Dit had ik tenminste al een keer gedaan, en was gratis hah. Maar hierna ging ik twijfelen. Ik ben in Australie, waarom zou ik niet de kans grijpen om te duiken in het Great Barrier Reef? Dit is nou eenmaal de mooiste plek op aarde om dat te doen. Dus welja, wat was ik zenuwachtig toen ze me in dat veelste zware pak hesen. Wetsuit, flippers, bril, gewichtjes om mijn middel en dan dat grote pak met luchtfles. Ik verwachtte er niet veel van, ik zat tenslotte in de introductiegroep. Maar na 5 minuten uitleg was het al tijd om het water in te gaan. Ik had werkelijk geen idee wat ik moest doen. De instructrice was heel aardig en legde in het water uit wat we moesten doen. Na een 5 minuut durende paniekaanval had ik het voor elkaar. We gingen 6 tot 8 meter onderwater. En wat was dat gaaf! We hebben 30 minuten lang gedoken zonder boven water te komen. Het koraal was prachtig, gekleurd en vol met de mooiste vissen. Nemo's, maar ook vissen zo groot als mijn been in regenboogkleuren. Ik had nog nooit zoiets gezien. Totdat we een grote schildpad tegenkwamen nog geen halve meter van mijn gezicht vandaag. Ik heb hem aangeraakt en dit was zo een geweldige ervaring.
Terug aangekomen op de boot stond het eten alweer klaar en hebben we de rest van de middag gekletst met iedereen en gezond op het deck. In de avond lieten ze foto's zien die er die dag gemaakt waren door de crew. Ik was tijdens het duiken ook gefotografeerd met de onderwatercamera. Na het dessert was het tijd voor de drank en de spelletjes. Het was een heldere avond, en de sterrenhemel was prachtig.

25 september

Om 6 uur, JA 6 uur s'ochtends werden we al gewekt voor het ontbijt en voor de eerste snorkel stop. En deze was weer net zo mooi als de vorige. Na de lunch kwamen we aan bij de 2e stop en besloot ik om nog een keer te gaan duiken. Dit maal heb ik 40 minuten gedoken tot 10-12 meter. Het koraal was op deze plek nog mooier. Helaas deze keer geen schildpad, maar wel de mooiste vissen. Na de lunch werden we met een klein bootje naar Whitsunday Island gebracht. Hier gingen we naar een uitkijkpunt. En ook dit was weer iets wat ik nog nooit had gezien. Helderblauw water met witte swirls erdoor heen, dit was het spierwitte zand.
Hierna hebben we 2 uur op Whithaven Beach doorgebracht en foto's gemaakt met de hele groep. Na het avondeten op de boot hebben we de foto's bekeken en was het weer tijd voor spelletjes en gezelligheid.

26 september

Weer om 6 uur wakker. We hadden 2 uur de tijd om te snorkelen op alweer de laatste plek van de trip. En het was weer prachtig. Het zal nooit vervelen! Na het snorkelen hebben we met zijn alle op het deck gezeten totdat we om 12 uur s'middags weer aankwamen in Airlie Beach. Ik kreeg aan het eind nog een duik-oorkonde, hah! Best trots op mezelf dat ik het heb gedaan.
De rest van de middag hebben we geshopt een een uur lang onder de douche gestaan. Op de boot konden we maar 1 minuut lang douchen per persoon, dus mijn haar heb ik 3 dagen niet kunnen wassen. Het leek wel stro door al het zeewater. S'avonds was er een after party voor de gehele boot in een cafe/club waar we met zijn alle gegeten hebben. We kregen zelfs gratis drank. Rond een uur of 11 zijn we met de hele group naar de club van ons hostel gegaan want hier werd een Jelly-Wrestling competitie gehouden en daar zou Ashley aan meedoen. Prijs, 300 dollar! Ik zou er nooit aan meedoen maar het was hilarisch om naar te kijken. Ze werd helaas 2e. Wat wel en topprestatie is. Die meiden werden helemaal gek, gelukkig heeft ze zich niet bezeert. Daarna was het weer tijd om afscheid te nemen van iedereen. Dat is wel jammer tijdens het reizen. Je ontmoet zoveel nieuwe mensen, maar je moet altijd snel afscheid nemen.

27 november

Om 7 uur s'ochtends vertrok onze bus naar de volgende bestemming, Townsville. Dit is 4 uur rijden naar het noorden van Queensland. We hadden geen hostel geboekt, maar vonden er al snel 1. Dit hostel heette Reef Lodge en was geheel geschilderd in blauw met vissen. Zelfs in de kamers was het thema vissen. Heel grappig, alsof je in en vissenkom verbleef. Na een uitgebreide lunch hebben we de hele middag op het strand gelegen. Townsville staat bekend om watersport en tientallen kitesurfers waren op het water. In de avond gegeten in een leuk india's restaurant en zijn we vroeg naar bed gegaan.

28 november

Vandaag zijn we eerst naar de markt geweest en hebben we geshopt en koffie gedronken. De ColorRun was ook aan de gang. Ook vandaag hebben we de hele middag op het strand doorgebracht en ijsjes gegeten. S'avonds hebben we gegeten aan het strand met een mooi uitzicht.

29 september

Om 9 uur s'ochtends vertrok de ferry naar onze volgende bestemming, Magnetic Island. Dit is een eiland 20 minuten van de kust vandaag en staat bekend om haar natuur, stranden en wilde koala's. Hier hadden we al een hostel geboekt voor 3 nachten. Dit heette Bungalow Bay en was het enige hostel in Australie met haar eigen Koala Sanctuary. Leuk! In dit hostel sliepen we in kleine bungalows en het had ook een zwembad. Dit was het beste en leukste hostel tot nu toe. Om 2 uur kregen we een tour door de Koala Sanctuary. Hier hebben we schildpadden, vogels en reptielen mogen vasthouden. Het was een leuke tour en aan het eind hebben we de koala's mogen knuffelen. Het is me gelukt om een koala selfie te maken, yay! Terug aangekomen in het hostel kregen we vogelvoer in onze handen en binnen enkele seconden kwamen er honderden gekleurde vogels aangevlogen, recht op ons af. Ze zaten overal. In mijn handen, op mijn armen en zelfs op mijn hoofd! Het was een gekkenhuis.
In de avond zijn we gaan eten aan het strand en organiseerde het hostel een bingo met gratis drankjes, woehee! Ook kwam ik er achter dat we met 2 andere nederlanders op de kamer sliepen. Geen toeval meer hier.

30 september

We zijn vroeg gaan ontbijten aan het strand. Hierna zijn we met de bus naar de andere kant van het eiland gegaan, want hier zaten wilde rock wallabies. We hadden wat voer meegekregen van het hostel waarmee we de wallabies konden voeren. Ze lijken spreken op kangeroo's maar dan veel kleiner. De grootte van een kat. Ze zijn heel lief. s'middags zijn we naar een afgelegen strandje gegaan en deze hadden we helemaal voor ons zelf. We hebben gesnorkeld en in de zon gelegen. Op mijn weg terug heb ik voor het eerst een wilde koala gezien, hoog in de bomen. Yes, eindelijk! Zoveel leuker in het wild. Ik had verwacht dat koala's overal zaten in Australie, maar dat is dus totaal niet waar. De meeste aussies hier hebben nog nooit een wilde koala gezien.. Dus dat was erg leuk!

1 oktober

We begonnen de dag met een hike van 4 uur bergopwaards. De hike leidde naar een Fort uit de tweede wereldoorlog waar je een prachtig uitzicht had over het hele eiland en de zee. Het was 30+ graden dus het was een hele opgave, maar het was het waard. Onderweg hebben we nog 3 wilde koala's gezien en eentje was zo dichtbij dat ik hem bijna kon aanraken. Niet dat ik dit durfde hoor, ze zijn gemeen in het wild.
De rest van de middag hebben we op het strand gelegen, s'avonds curry gegeten en daarna helaas onze tassen ingepakt. Het was alweer de laatste dag van onze trip!

2 oktober

Een lange, vermoeiende dag. Terug naar huis, helaas. Met de bus naar de ferry, met de ferry naar Townsville, met de shuttle naar het vliegveld, met het vliegtuig naar Brisbane, met de trein de stad in, met de bus terug naar Toowoomba en met de auto naar mijn huis. Ik heb alle vormen van transport gehad vandaag. Vermoeiend ben ik s'avonds lekker in mijn eigen bed gekropen.

Het was een fantastische vakantie! Zoveel mooie dingen gezien en gedaan. Ook ben ik mega bruin geworden deze 2 weken. Zo bruin ben ik nog nooit geweest. Ik heb hier op de uni nog maar 4 lesweken te gaan. Over een maandje is het toetsweek en ga ik nog 2 weekjes reizen. Dan is het alweer tijd om naar huis te gaan. De tijd gaat zo snel als je het naar je zin hebt en zoveel leuke dingen mag beleven.

Liefs!!!!!!

  • 12 Oktober 2014 - 18:11

    Corrie En Kees:

    Hallo Nikki,

    Wat een geweldige belevenissen!!!
    We zien het allemaal een beetje voor ons, want we hebben ook de verhalen en foto s van Martijn.
    En dan...onze Nikki heeft gedoken! Geweldig en enorm stoer van je.
    Wij zijn gisteren teruggekomen van Zakynthos en hebben ook gesnorkeld maar daar is het onder
    water toch wel een beetje kleurloos. Geen schildpadden gezien.
    We hebben enorm genoten van de prachtigste sunsets en sundowns.
    Geniet en succes met je toetsweek.
    Tot de volgende keer.

    Kus, Corrie en Kees.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nikki

20 jaar, 4e jaars Communicatie student Op het moment aan het studeren in Australië

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 10303

Voorgaande reizen:

09 Juli 2014 - 19 November 2014

Australie 2014

29 Augustus 2013 - 18 Januari 2014

Stage in New York!

Landen bezocht: